HDKI Ludvika Karateklubb

När vi skriver karate för alla så menar vi det. Alla är välkomna att träna efter egen förmåga. Vi har grupper för Para-Karate, barn, ungdomar, vuxna och seniorer/rehabilitering.

Är du nyfiken på att träna självförsvar och Karate?

Karate är en lärande kampkonst med rötter i gamla Japan, där man ständigt utvecklas som individ och vars nyckelord är respekt och gemenskap. Karate tränar hela kroppen och gör dig stark, smidig, snabb och du övar upp din koordination, kroppskontroll, reaktionsförmåga och mentala fokus. Du lär dig ett effektivt självförsvar och för många innebär karate också ökat självförtroende, bättre kroppskännedom och ett verktyg till inre lugn. De flesta som utövar karate upplever det som en hjälp även i det vardagliga livet, tack vare den bakomliggande filosofin, Budo, snarare än som bara ett fysiskt utövande. Se gärna filmen här för en bättre bild av karate!

10 ST FÖRDELAR MED ATT TRÄNA KARATE

Att ha kunskaper i Karate och självförsvar är aldrig en dålig sak tycker vi. Detta kommer även ge dig en liten boost för ditt självförtroende och förhoppningsvis inte göra dig till offer i en situation där du behöver försvara dig själv. Du är en fighter.
# 1. Självförsvar
# 2. Bra cardio
Karate har en mycket positiv effekt på hjärt- och kärlhälsan. Påfrestningen i kampsportens olika grenar förbättrar hjärtfrekvensen, och samtidigt ökar det blodflödet i hela kroppen. Det ger båden en bra kondition men även en bra kardiovaskulär hälsa.
Att ha kunskaper i Karate och självförsvar är aldrig en dålig sak tycker vi. Detta kommer även ge dig en liten boost för ditt självförtroende och förhoppningsvis inte göra dig till offer i en situation där du behöver försvara dig själv. Du är en fighter.
# 1. Självförsvar
# 4. Flexibilitet
Som utövare av Karate erhåller du en stor flexibilitet i muskler, leder och ligament. Det är även något som är positivt när du blir äldre, att vara stark och flexibel i leder och ligament.
# 5. Fokus
Fokus är något som är väldigt viktigt när man tränar. Du måste kunna fokusera på att vara ”här och nu” så du inte drar på dig en skada för att du inte lyssnar på instruktören. Under träningspassen behöver du även vara medveten om din omgivning och dina träningskamrater så ni inte ”ramlar in i varandra”
# 6. Självförtroende
En av de stora fördelarna med att träna Karate är att du kan förbättra ditt psykiska välbefinnande. Du lär dig mycket om dina egna rädslor och dina känslomässiga tillstånd när det kommer till rädsla och aggressivitet.
# 7. En starkare kropp
Du kan gå ner i vikt, öka muskelstyrkan och din uthållighet,
# 8. Respekt och ansvar
Du förväntas visa respekt, ödmjukhet och artighet i enlighet med karatens mångåriga tradition.
# 9. Utmaningar
De som vill tävla inom Karate kan göra det som lag eller individuellt. Att tävla betyder inte alltid att man ska ”slåss” utan det kan röra sig om att man tävlar i mönster eller tävlar i olika uppvisningsformer.
# 10. Ha kul och få vänner
Det viktigaste är att all träning är rolig träning och att man trivs med det man gör. Det är ofta en väldigt härlig atmosfär i dojon och det är lätt att få vänner. Det bästa är att alla har samma intressen så det är inte svårt att hitta någon att prata med!

TRÄNINGSGRUPPER

MER INFORMATION FINNS UNDER MEDLEMSSEKTIONEN

Nybörjare barn mellan 7-12 år. Från vitt bälte.

Forstättning barn mellan 7-12 år. Från halvorgane och uppåt.

Senior/Rehab Öppen grupp oavsett bältesgrad.

Nybörjare ungdom från 13 år & vuxen. Från vitt till grönt bälte.

Avancerad grupp för ungdom över 13 år & vuxen. Från blått bälte och uppåt.

Öppen grupp för alla åldrar. Para-Karate, dvs karate för personer med funktionsvariation/nedsättning. Hit hör olika typer av fysiska variationer samt neuropsykiatriska nedsättningar.

BLI MEDLEM IDAG!